Uusi acer pelikone on otettu paketista. HDMI liittimen reikä on peitetty levyllä, eikä sitä voinut ottaa pois edes sivukantta avaamalla. Onko tämä joku yleinen…

Kysytty

Uusi acer pelikone on otettu paketista. HDMI liittimen reikä on peitetty levyllä, eikä sitä voinut ottaa pois edes sivukantta avaamalla. Onko tämä joku yleinen juttu minkä "tyhmäkin tietää" ja minä vain en? Liitintä ei voi aukkoon kuitenkaan laittaa enkä keksi miten sen siihen saisi. Onko tuote ehkä viallinen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Acerin Predator-sarjan pelitietokoneissa saattaa olla grafiikkakortti, joka liitetään joko VGA:n tai DVI-liittimen kautta tietokoneen näyttöön. Tämä tarkoittaa sitä, että PC:n sisällä HDMI-portin kohdalla ei ole grafiikkakorttia ja siksi portti on peitetty. Valmistajat tekevät tätä, jotta asiakkaat eivät liittäisi näyttöä tai telkkaria tietokoneeseen väärin.

Tässä kuva, jossa kaikki kolme eri videoporttia:

http://www.differencebetween.info/sites/default/files/images_articles_d7_1/vga_hdmi_vdi_1.jpg

Onko tietokoneessa alempana DVI tai VGA portti? Ne ovat yleesä alhaalla lähellä virtalähdettä. Osassa tietokonenäytöistä ja telkkareista on vain HDMI-liitäntä, joten saatat tarvia adapterin, jonka avulla saat HDMI-johdon liitettyä tietokoneen VGA- tai DVI-porttiin. Adaptereita voi ostaa esim. Clas Ohlsonilta vai Verkkokauppa.com:sta.

1 ääntä

Kommentit

Pakettikoneiden koteloihin voidaan porata valmiiksi reikiä eri liittimille, joita ei kaikissa kyseiseen koteloon rakennettavissa kokoonpanoissa kuitenkaan tarvita. Tällöin reikien päälle asennetaan peitelevy.

Tietokoneen alaosasta löytyvät laajennuskorttipaikat. Tietokoneeseen on voitu asentaa laajennuskortiksi erillinen näytönohjain, jolloin näyttö tulee kytkeä näytönohjaimessa oleviin liitäntöihin. Joissakin näytönohjaimissa on kuitenkin tarjolla vain displayport-liitäntä, jolloin tarvitset sovittimen tai displayport-hdmi-kaapelin, jotta saat hdmi:llä varustetun näyttösi kytkettyä koneeseen.

Tarkista ensin tietokoneen ohjevihkosesta tai kaupan nettisivuilta, että mitä portteja koneesta piti löytyä.

Yllä mainitut dvi- ja vga-portit ovat jo niin vanhaa teknologiaa, ettei niitä välttämättä löydy tietokoneesta ollenkaan.