Uskotko että runo dvd:llä voisi olla kysyntää, sellaisella jossa runo on puhuttu ja taustalla on kaunis musiikki, ei kuitenkaan niin että runo olisi sävelletty…

Kysytty

Uskotko että runo dvd:llä voisi olla kysyntää, sellaisella jossa runo on puhuttu ja taustalla on kaunis musiikki, ei kuitenkaan niin että runo olisi sävelletty siihen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yritän katsoa asiaa nyt näkövammaisten asiakkaiden näkökulmasta. Celia-kirjaston palvelut ovat suosittuja heidän keskuudessaan, joten kovin paljoa he eivät tee ostoksia tavallisten kirjakauppojen kautta.

Jonkun verran kyselin kiinnostusta. Varsinaista runouden ystävää ei sattunut vastaan, mutta muut arvelivat että mahdollisesti, jos sattuisi sellaisesta pitämään. Lausutut runot ovat kuitenkin yleensä tulkintaa runosta ja useimmat pitivät aika vähäeleisesti luetuista runoista, jotta tulkinnan voi tehdä itse. Musiikki voisi tehdä äänitteestä valmiiksi pureskellun - mutta nämä siis ovat vain mielipiteitä.

Pääkaupunkiseudun kirjastoluettelon perusteella 60-70 luvun vaihteessa on tehty jonkinlaisia esirap-levyjä joissa on lausuntaa ja musiikkia, mutta sidos niiden välillä ei kai ole niin selvä kuin nykyään - jos tulkitsin oikein luettelon merkintöjä. Myös joitain sinfoniaorkesterin ja runonlausujien yhteisesityksiä on olemassa, joten täysin uusi asia tämä ei ole.