Useissa terveyteen koskevissa ohjeissa todetaan: "jos et tee näin tai teet noin niin ennenaikaisen kuoleman riski lisääntyy". Kuinka vanhaksi miehen pitää elää…

Kysytty

Useissa terveyteen koskevissa ohjeissa todetaan: "jos et tee näin tai teet noin niin ennenaikaisen kuoleman riski lisääntyy".

Kuinka vanhaksi miehen pitää elää ettei enää olisi ENNENEIKAISEN kuoleman vaaraa? Entä naisen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

WHO:n ja OECD:n kansainvälisten kriteerien mukaan ennenaikainen kuolema määritellään ennen 70 ikävuotta tapahtuneeksi kuolemaksi. Suomessa ja muissa kehittyneissä maissa ikäraja voisi olla korkeampikin, joten ennenaikainen kuolema olisi mahdollista suhteuttaa esimerkiksi elinajanodotteeseen  - joko syntymävuoden ja sukupuolen mukaiseen tai koko väestön keskimääräiseen elinajanodotteeseen -  ja tulkita kuolema ennenaikaiseksi, mikäli se tapahtuu valittua elinajanodotetta nuorempana.

Lähteet ja lisätietoa:

Ennenaikaisten kuolemien aiheuttamat elinvuosien menetykset pohjoisen ulottuvuuden kumppanuusmaissa 2003–13

Vastasyntyneiden elinajanodote 1971-2016

Vastasyntyneiden elinajanodote 1751-2016 (tietokanta)