Useissa euroopan kielissä sama tai yhteistä etymologiaa oleva sana merkitsee slaavia ja orjaa, esim ruosin slav, englannin slave, jne. Kysymys: mistä suomen…

Kysytty

Useissa euroopan kielissä sama tai yhteistä etymologiaa oleva sana merkitsee slaavia ja orjaa, esim ruosin slav, englannin slave, jne. Kysymys: mistä suomen sana orja on peräisin? Onko se suomalais-ugrilaista tai mahdollisesti slaavilaista alkuperää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Orja-sanalla on vastineita sekä lähi- että etäsukukielissämme (esim. vepsän orj, viron ori; udmurtin var ja komin ver).

On mahdollista, että sanalla on yhteys saamen oarji-sanaan, joka merkitsee ilmansuuntaa (eri saamen murteissa eri ilmansuuntia). Sanavartalon alkuperäinen asu on todennäköisesti *orja, joka on selitetty vanhaksi indo-eurooppalaiseksi tai kanta-arjalaiseksi lainaksi. Sanan vastineena on pidetty mm. avestan sanaa airiia, joka tarkoittaa arjalaista. Tämä selitys on siinä mielessä epäilyttävä, että arjalaiset ovat olleet ylhäisiä, eivät orjia.

Toinen indoeuroppalaiseen suuntaan perustuva selitys orja-sanalle olisi sanavartalo *worgo-, joka tarkoittaa työntekijää.

Kaisa Häkkinen: Nykysuomen etymologinen sanakirja (WSOY, 2004)

1 ääntä

Kommentit

Aiemmin on uskottu että slaavi on viittaus orjiin, mutta nykyajan tutkjat ovat todenneet, että orjuus on yhdistetty jo kauan käytössä olleeseen nimeen vasta jälkeenpäin, aikana jolloin slaavit itse ottivat orjia mutta eivät itse joutuneet suuressa määrin orjiksi. Uusimmissa sanakirjoissa etymologiaa ei enää kytketä orjuuteen. Katso esim. https://www.etymonline.com/word/Slav ja artikkeli https://www.rbth.com/arts/history/2017/07/17/myths-of-russian-history-d…