Usein yliopistoon hakeutuvat henkilöt, jotka ovat ylioppilastutkinnon suorittaneita. Aina näin ei kuitenkaan ole. Mitä nimitystä käytetään henkilöstä, joka on…

Kysytty

Usein yliopistoon hakeutuvat henkilöt, jotka ovat ylioppilastutkinnon suorittaneita. Aina näin ei kuitenkaan ole.

Mitä nimitystä käytetään henkilöstä, joka on suorittanut ammatillisen koulutuksen ja hän hakeutuu jatko-opintoihin yliopistoon? Käytetäänkö myös hänestä nimitystä ylioppilas, esimerkiksi "valtiot. yo"?

Jos ylioppilas-nimikettä ei voi käyttää, onko hän vain esimerkiksi "valtiotieteiden opiskelija"?

Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muutama prosentti Suomen yliopistoissa opiskelevista ei tosiaan ole suorittanut ylioppilastutkintoa. Alla Ylen uutisointia aiheesta:

http://yle.fi/uutiset/harva_selvittaa_tiensa_yliopistoon_ilman_valkolak…

Virallista ohjeistusta nimityksistä ei löytynyt, mutta ainakin Helsingin yliopiston ylioppilaskunta (HYY) on huomannut vaihtelevat nimitykset puhuttaessa tutkintoa suorittamattomasta yliopisto-opiskelijasta:

http://www.helsinki.fi/hyy/tiedotus/dok/tutkintonimikkeet.html

Ylioppilaskunta antoi vuonna 2003 suosituksen käyttää alta löytyvän taulukon mukaisia nimityksiä:

http://www.helsinki.fi/hyy/tiedotus/dok/tutkintonimikkeet03_taulukko.ht…

Tämän taulukon mukaan esim. valtiotieteellisen tiedekunnan, ei tutkinnon suorittanutta, opiskelijaa nimitetään aina valtiotieteiden ylioppilaaksi, lyhennettynä valtiot. yo.

2 ääntä

Kommentit

Kauppakorkeakoulu kuului takavuosina niihin harvoihin korkeakouluihin, joihin pääsi ilman ylioppilastutkintoa. Keskikoulun ja kauppaopiston pohjalta tulleita oli useita, ja kaikkia puhuteltiin kauppat. ylioppilaiksi. Rehtorin virallisissa esiintymisissä ei puhuteltu "Opiskelijat!" vaan "Ylioppilaat!".