Usein (viimeksi 4.9.2018 Helsingin Sanomien jutussa "Riittääkö ihmiskunnan aika kaiken teorian löytämiseen?") puhutaan ja kirjoitetaan vuorotellen ja…

Kysytty

Usein (viimeksi 4.9.2018 Helsingin Sanomien jutussa "Riittääkö ihmiskunnan aika kaiken teorian löytämiseen?") puhutaan ja kirjoitetaan vuorotellen ja rinnakkain kvanttimekaniikasta ja kvanttifysiikasta. Tarkoitetaanko niillä samaa asiaa ja jos ei niin miten ero määritellään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kvanttimekaniikka on nimitys fysiikan perusteorialle, joka kuvaa tapahtumia klassisen mekaniikan ulottumattomissa olevalla "atomaarisella tasolla". (Lisätietoja Wikipedian perusteellisesta artikkelista https://fi.wikipedia.org/wiki/Kvanttimekaniikka).

Ilmaisulla "kvanttifysiikka" viitataan yleisemmin kaikkiin niihin ilmiöihin ja teorioihin, jotka tavalla tai toisella liittyvät kvanttitason ilmiöihin. Se ei ole täsmällinen, vaan yleisesti orientoiva termi. Se ei ole missään tapauksessa synonyymi termille "kvanttimekaniikka", jolla on täsmällinen merkitys.

Edellinen vastaus on aihepiiristä kiinnostuneen maallikon, ei ammattifyysikon näkemys. Ainakin Wikipedian maailmassa ajatellaan kuitenkin samalla tavalla.

Heikki Poroila