Usein kun halutaan jäähdyttää juoma nopeasti, se laitetaan jääkaapin sijaan hetkeksi pakastimeen. Kuinka paljon jäähdytettävän kappaleen ja ympäröivän…

Kysytty

Usein kun halutaan jäähdyttää juoma nopeasti, se laitetaan jääkaapin sijaan hetkeksi pakastimeen. Kuinka paljon jäähdytettävän kappaleen ja ympäröivän väliaineen lämpötilaerolla on vaikutusta kappaleen jäähtymisnopeuteen, jos oletetaan edellä mainitussa tilanteessa jäähdytettävän kappaleen olevan 0,33L oluttölkki?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oluttölkin tai muun objektin suurpiirteisen jäähtymisnopeuden eri lämpötiloissa voi laskea Newtonin jäähtymislain kaavaa käyttäen: https://fi.wikipedia.org/wiki/Newtonin_j%C3%A4%C3%A4htymislaki

Tällöin tulee tietää jäähdytystilan (pakastin, jääkaappi) vakiolämpötila, kappaleen lämpötila sekä kappaleen materiaalin vakiolämmönjohtavuus. Kannattaa kuitenkin huomioida, että myös kappaleen koko, muoto, materiaali(t) ja asento vaikuttavat jäähtymisnopeuteen. Lisäksi miedostikin alkoholipitoinen neste jäähtyy tai ainakin jäätyy hieman hitaammin kuin esimerkiksi vesi.