Useammassakin pitäjässä on keskiaikaisen talon nimenä Rosti, mm. Vihdin Härköilän kylässä. Mikä on sanan Rosti etymologia? Ruotsin sana "råst" eli raaka?

Kysytty

Useammassakin pitäjässä on keskiaikaisen talon nimenä Rosti, mm. Vihdin Härköilän kylässä. Mikä on sanan Rosti etymologia? Ruotsin sana "råst" eli raaka?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rosti -sana löytyy kirjasta Suomen sanojen alkuperä, etymologinen sanakirja

(SKS julkaisuja, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus), 1969 alkaen Suomen kielen etymologinen sanakirjassa, ruotsissa jo vuonna 1939.

rosti ja paikannimi Rosti ´tulisijan rautainen arina, rakoarina /Ofenrost´, arina, polttouuni, halstari, paahdin.

Sana on todennäköisesti saksalaista alkuperää,  saks. rost = ruoste, josta se on tullut myös Suomeen.

Kielitoimiston sanakirjan vastaus, (löytyy verkosta):

rosti = säleikön t. ristikon muotoinen arina.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/Rosti

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Meilläpäin (länsi-suomessa) rosti=arina, mutta lausutaan ja kirjoitetaan roste. Samoin jänis on täälläpäin jänes.