Sukunimeä Selkee käyttää vain noin 110 henkeä Suomessa. Kuinka kauas historiassa nimi yltää?

Kysytty

Tyttönimeäni Selkee käyttää vain noin 110 henkeä Suomessa. Kuinka kauas historiassa nimi yltää? Tämän nimisiä kartan mukaan asuu Tampereen seudulla ja Pohjois-Kymenlaaksossa. On myös talon nimiä ja lienee kartanokin jossain. Haluaisin juuri näistä tietää lisää.

Vastaus

Vastattu

Mikkosen ja Paikkalan Sukunimet-kirjan mukaan Selkee on sekä asutus- että sukunimi. Kylännimenä se on esiintynyt Mouhijärvellä jo 1500-luvulla. Mouhijärvellä sijaitsee myös Selkeen kartano. Ruovedellä on syntynyt vuonna 1852 August Selkee. Siellä nimi on myös kantatilan nimi. Ehkä sukunimi on yleistynyt 1800-luvulta lähtien.

Lähteet ja lisätietoa sukunimestä:
Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala: Sukunimet (2000)
Sukunimi-info : Selkee

Lisätietoa Selkeen kartanosta (Kartano mainitaan kirjojen asiasanoissa):
Kauko Ruotsalainen: Sukujemme elämänvaiheita ja perinnetietoa (2006)
Vammalan seudun sukututkijat : vuosikirja. 2014
Risto Vasara: Mouhijärven emäpitäjän ja Selkeen virkatalon vaiheita (1975)