Tyttöjen ympärileikkauksista äänestettiin eduskunnassa, 10 edustajaa ei äänestänyt vastaan. Ketkä he olivat? Ovatko kaikkien edustajien s-postiosoitteet…

Kysytty

Tyttöjen ympärileikkauksista äänestettiin eduskunnassa, 10 edustajaa ei äänestänyt vastaan. Ketkä he olivat?
Ovatko kaikkien edustajien s-postiosoitteet jossain näkyvillä, että heiltä voisi kysyä ajatuksia (esim. tästä äänestyksestä)?

Vastaus

Vastattu

Eduskunta äänesti 6.11.2020, että tyttöjen ja naisten sukuelinten silpominen säädetään rikoslaissa rangaistavaksi nykyistä selkeämmin. Kansanedustajat tukivat valiokunnan mietintöä äänin 141-10. Erimielisyyttä ei ollut tyttöjen ja naisten silpomista koskevasta osuudesta, siitä äänestäneet olivat yksimielisiä. Myös ei-äänen antaneet kannattivat tyttöjen silpomisen kieltämistä entistä selvemmin.

Kansalaisaloitteen käsittelyn yhteydessä valiokunta selvitti myös poikien ei-lääketieteellistä ympärileikkausta koskevaa oikeustilaa ja käytäntöä. Vastalauseissa haluttiin mietinnön perusteluista pois poikien ei-lääketieteellistä ympärileikkausta koskeva osuus.

Ylen verkkouutisesta voi tutkia miten kansanedustajat äänestivät. Äänestyksessä "jaa" tarkoitti valiokunnan mietinnön hyväksymistä sellaisenaan ja "ei" puolestaan vastalauseen hyväksymistä. Eduskunta äänesti: Tyttöjen sukupuolielinten silpominen tehtävä rangaistavaksi vielä nykyistä selkeämmin https://yle.fi/uutiset/3-11634102

Kansanedustajien yhteystiedot sähköpostiosoitteineen löydät eduskunnan verkkosivuilta: https://www.eduskunta.fi/FI/kansanedustajat/Sivut/Kansanedustajat-aakko…