Tyttöjen sukupuolielinten silpominen on valitettavan yleistä maailmalla ja sen kieltämiseksi onneksi toimitaan aktiivisesti mutta miksi samanlaista huomiota ei…

Kysytty

Tyttöjen sukupuolielinten silpominen on valitettavan yleistä maailmalla ja sen kieltämiseksi onneksi toimitaan aktiivisesti mutta miksi samanlaista huomiota ei kiinnitetä poikien sukupuolielinten silpomisiin, mikä valitettavasti sekin on varsin yleistä joissain kulttuureissa?

Vastaus

Vastattu

Kysymykseen on vaikea vastata kattavasti, mutta yksi vahva selitys tyttöjen ja poikien erilaiseen kulttuuriin on olemassa. Sekä juutalaisten että muslimien uskonto edellyttää pikkupoikien ympärileikkausta eli se on vallitseva käytäntö monissa maissa. Poikien ympärileikkaus on yleistä muista kuin uskonnollisista syistä joissakin maailman maissa (esimerkiksi Yhdysvalloissa 75 % miehistä, tästä on hyvä luettelo Wikipedian artikkelissa). Myös lääketieteen asiantuntijat ovat erimielisiä siitä, onko toimenpide (a) harmiton, (b) haitallinen vai (c) hyödyllinen. Suomessakaan ei ole saatu asiassa aikaan lasta suojelevaa lainsäädäntöä, vaan oikeusistuimet ovat hyväksyneet ympärileikkauksen pojille.

Voimakkain kritiikki nousee nykyään siitä tosiasiasta, että olivat toimenpiteen terveydelliset tai biologiset seuraukset mitä tahansa, kysymyksessä on vastustuskyvyttömän lapsen itsemääräämisoikeuteen puuttuminen tavalla, jota ei enää pidetä itsestään selvänä vanhempien oikeutena. On ilmeistä, että vaikka poikien esinahan leikkaaminen on silpomisena vähäisempi ja seurauksiltaan vähemmän dramaattinen kuin tytöillä, se kuitenkin kiistatta tuottaa lapselle kipua ja estää häntä myöhemmin päättämästä asiasta itse.

Valitettavasti myöskään lasten oikeudesta päättää tällaisista asioista ei vallitse yksimielisyyttä, eikä sellaista ole odotettavissa, koska ympärileikkaus sisältyy kahden merkittävän uskonnon määräyksiin. Todennäköisesti poikien ympärileikkaukset muista kuin lääketieteellisistä syistä tullaan lähivuosina kieltämään joissakin Euroopan maissa. Kiellon leviäminen ei sen sijaan näytä helpolta.

Heikki Poroila