Tyttäreni tykkäsi kirjoista Yksi meistä valehtelee ja Yksi meistä on seuraava. Olisiko jotain samantyylisiä kirjoja, joita voisin hänelle suositella?

Kysytty

Tyttäreni tykkäsi kirjoista Yksi meistä valehtelee ja Yksi meistä on seuraava. Olisiko jotain samantyylisiä kirjoja, joita voisin hänelle suositella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alle on koottu joitakin suomen- ja englanninkielisiä esimerkkejä nuorille kirjoitetusta jännityskirjallisuudesta.

Suomenkielisiä:

Ahern, Cecelia: Viallinen (2018) ja Täydellinen (2018, Viallisen jatko-osa)

Collins, Suzanne: Nälkäpeli-trilogia

Simukka, Salla: Lumikki-trilogia

  • Punainen kuin veri (2013)
  • Valkoinen kuin lumi (2013)
  • Musta kuin eebenpuu (2014)

Shepard, Sara: Valehtelevat viettelijät -sarja

Summers, Courtney: Sadie (2019)

Englanninkielisiä:

Barr, Emily: The Girl Who Came Out of the Woods (2019)

Johnson, Maureen: Truly Devious -sarja

  • Truly Devious (2018)
  • The Vanishing Stair (2019)
  • The Hand on the Wall (2020)

Lupton, Rosamund: Three hours (2020)

McManus, Karen M. Two can keep a secret (2019)

Miranda, Megan: The safest lies (2019)

Urban, Diana: All your twisted secrets (2020)

Lisää vastaavia nuortenkirjoja voi hakea esimerkiksi käyttämällä asiasanoina ”nuortenkirjallisuus” ja ”jännityskirjallisuus”. Myös Kirjasampo-sivustolta (https://www.kirjasampo.fi/) voi löytää hyviä vinkkejä aiemmin lukemiensa kirjojen perusteella.