Tyttäreni on kiinostunut tietämään mitä hänen nimensä Karla Vivika tarkoittaa. Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

Kysytty

Tyttäreni on kiinostunut tietämään mitä hänen nimensä Karla Vivika tarkoittaa. Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Karla, kuten arvelitkin, on Karlia vastaava naisennimi. Samanasuisena naisennimenä Karla tunnetaan sekä Saksassa että Ruotsissa. Ruotsissa nimeä alettiin käyttää 1800-luvun alussa kirjoitusmuodossa Carla. Karl on germaaninen nimi, joka merkitsee vapaata (talonpoikaista) miestä.
Vivika on rinnakkaismuoto Viveka-nimelle. Viveka on ruotsalainen muunnos Tanskassa ja Saksassa yleisestä Vibeke-nimestä. Vibeke on ns. diminutiivimuoto; naista merkitsevään wiv-, wib-sanaan on lisätty pääte -eke, "Vibeke=pieni nainen". Suomenkielisellä alueella Vivikan edeltäjinä tunnetaan Viviika, Vivikka ja Viikka.
Pentti Lempiäisen mukaan Viveka, Vivika voidaan suomentaa myös "elämänhaluiseksi", lähtien latinan sanoista vivo (elää, olla elossa) ja vivus (elävä, elossa oleva).

Lähteet: Kustaa Vilkuna, Etunimet. Marianne Blomqvist: Dagens namn. Pentti Lempiäinen: Nimipäivättömien nimipäiväkirja.