Tyttäreni kirjauduttua kirjaston sivuille tuli ilmoitus, että ”your library cards expires in 19 days”. Hän opiskelee ulkomailla ja pyysi minua selvittämään…

Kysytty

Tyttäreni kirjauduttua kirjaston sivuille tuli ilmoitus, että ”your library cards expires in 19 days”. Hän opiskelee ulkomailla ja pyysi minua selvittämään asiaa. Minulla itselläni on ollut Helmet kirjastokortti yli 20 vuotta eikä se ole ko. aikana vanhentunut koskaan. Mistähän on kyse?

Vastaus

Vastattu

Kuvauksen perusteella kyseessä lienee normaali asiakastietojen päivitys kirjastojärjestelmään nuoren asiakkaan täyttäessä 18 vuotta. Valitettavasti kirjastojärjestelmä ei osaa tehdä muutosta automaattisesti. Asiakastiedoista poistetaan vastuuhenkilön tiedot täysi-ikäisen asiakkaan ollessa jatkossa itse vastuussa lainoistaan ja kirjastoasioinnistaan. Samalla voidaan tarkistaa myös muut asiakastiedot kuten mahdollisesti muuttunut osoite, sähköposti jne.

Asian voi selvittää nopeasti ottamalla yhteyttä johonkin ko. kirjastoalueen kirjastoon; kirjastokortin numero tarvitaan.