Kuolemaa käsitteleviä lasten ja nuorten kirjoja

Kysytty

Työskentelen perheen kanssa, jossa toinen vanhempi on juuri kuollut. En osannut tehdä hakua kuolemaa käsittelevistä lasten ja nuorten kirjoista. Lapset ovat 3, 5, 8 ja 10 vuotiaat. Miten voisin tehdä haun? Vai olisiko valmiita listoja saatavilla? Lämpimästi jo etukäteen kiittäen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyviä kuvakirjoja pienten lasten surun käsittelemiseen ovat esim. Jalonen, Riitta: Tyttö ja naakkapuu (2004); McDonald, Aril: Jukka Hukka ja Iso Hukka (2018); Saler, Karin: He, jotka jäävät jäljelle (2019) ja Sandelin, Annika: Silkkiapinan nauru (2019).

Vähän isommille lapsille suosittelen Lindgren, Astrid: Veljeni Leijonamieli (2015); Lindquist, Marita: Maleenan ilo (2007) ja Lähde, Petja: Surunsyömä (2018).

Voit hakea itse Vaski-verkkokirjastosta esim. hakusanalla "lastenkirjallisuus" ja sen lisäksi "kuolema" ja / tai "suru". Rajaa hakusi aineistotyyppi: kirja, kohderyhmä: lapset ja nuoret, päägenre: kaunokirjallisuus, kieli: suomi. Saat runsaasti osumia, mutta kannattaa lukea kirjojen kuvailut, koska useimmat eivät kerro vanhemman kuolemasta.

Muista myös oman kirjastosi kirjastonhoitajat, jotka tarjoavat mielellään apua.