Tykkään Viv Groskopin ns. kirjallisuudesta kertovista kirjoista. Kirjoittaako kukaan muu samaan tyyliin? Ketään muita luettavissa?

Kysytty

Tykkään Viv Groskopin ns. kirjallisuudesta kertovista kirjoista. Kirjoittaako kukaan muu samaan tyyliin? Ketään muita luettavissa?

Vastaus

Vastattu

Groskop näyttää olevan aika lailla eturintamassa tässä kirjallisuudenlajissa.

Hänen lisäkseen löysin Helmet-haulla elämänoppaat + kirjallisuudenhistoria vain muutaman teoksen.

Breaking bread with the dead : a reader's guide to a more tranquil mind / Alan Jacobs

The self-help compulsion : searching for advice in modern literature / Beth Blum

Monster i terapi : skräcklitteraturens ikoner hos psykologen / Jenny Jägerfeld, Mats Strandberg ; illustrationer: Elin Sandström Helmet

Jos unohtaa hausta elämäntaidon ja lisää tilalle huumorin, löytyy vielä muutama opus.

Ada Gootti ja Humisevan karju / Chris Riddell ; suomentanut Jaana Kapari-Jatta

100 klassikkoa tunnissa / Vesa Sisättö

Aapelista juoppohulluun / Vesa Sisättö ja Jukka Halme

Menneen ja tulevan välillä : 1800-luvun kulttuurihistorian lukukirja / toimittanut Hannu Salmi

Harmsiaadi : ...ja he kaikki rakastivat venäläistä kirjallisuutta / Natalia Dobrohotova-Maikova & Vladimir Pjatnitski ; suomennos: Mika Rassi Helmet

1 ääntä

Kommentit

Se ei löydy noilla asiasanayhdistelmillä Helmetistä, mutta kansainvälisesti ehkä tunnetuin yksittäinen tämän lajin kirja on luultavasti Alain De Bottonin teos Kuinka Proust voi muuttaa elämäsi (1997, suom. 2007).