Tykkään hirveesti Sweet Valley High kirjoista, ja minulla on paljon kysymyksiä siihen liittyen. 1. Toisessa trilleri-kirjassa Pakomatkalla, Elizabeth tapaa…

Kysytty

HEI! Tykkään hirveesti Sweet Valley High kirjoista, ja minulla on paljon kysymyksiä siihen liittyen.

1. Toisessa trilleri-kirjassa Pakomatkalla, Elizabeth tapaa Ericin / Michaelin, joka kyllä lähtee, mutta tapaako Liz Ericiä / Michaelia muissa myöhemmissä kirjoissa?

2. Kun SVH:sta on tehty tv-sarja, onko niitä suomennettu DVD:lle ja tehdäänkö vielä sitä TV-sarjaa?

3. Onko SVH-tv-sarjassa jakso siitä kun Liz tapaa Ericin / Michaelin?

4. Ilmestyykö kirjoja vielä, ja eikö niitä tosiaan enää suomenneta? Siitähän on tehty adressi.comissa yhteenotto, ja yli 100 on allekirjoittanut sen! Voiko sen silloiselle kustantajalle Otavalle vähän sanoa siitä?

Ja lisää kysyttävää Neiti Etsivistä:

1. Kuinka paljon Neiti Etsiviä on yhteensä ilmestynyt englanninkielisinä eri kustantamoilta? Miksi niiden suomennus lopetettiin? Aika monethan rakastavat niitä! Minä ainakin!

2. Ja onhan Niitä Nancy Drew tietokonepelejä ja keittokirjoja, minulla on niitä, mutta en tajua niistä kovin paljon mitään kun kaikki on englanninkielisinä, onko mitään tulossa KOSKAAN suomenkielisenä?! Ja eikö Ruotsissa julkaista Neiti Etsiviä koko ajan nimellä Kitty? Oon nähny ainakin 2009 julkaistuja kirjoja. Ja kirjotetaanko Neiti Etsiviä vielä?

Mihin osoitteeseen Merja Jalolle (Virolle) voi lähettää fanipostia, kun en sähköisesti haluaisi Lähettää ... Oon kuullu että jotkut on lähettänyt .. Miksi Merjasta ei ole mitään kuvaa missään, eikä edes haastatteluja? Sillä RAKASTAN hänen kirjojaan, varsinkin Nummelan Ponitalleja!

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sweet Valley High:

1. Internetistä (esim. http://www.svunlimited.net/index.html) löytyvien juonitiivistelmien perusteella en löytänyt mainintaa Ericin paluusta. Kannattanee kuitenkin kääntyä vielä muiden asiantuntijoiden puoleen. Esimerkiksi Irc-galleriasta löytyy Sweet Valley High -harrastajia, http://irc-galleria.net/community/743743-sweet-valley-high.

2. Tv-sarjaa tehtiin vuosina 1994-1997 yhteensä neljä tuotantokautta ja 88 jaksoa. Uusia jaksoja ei siis enää tule. Ensimmäinen tuotantokausi on julkaistu dvd:llä ainoastaan USA:ssa, Suomeksi sitä ei ole saatavilla. Tällä hetkellä Sweet Valley High'sta on kuitenkin suunnitteilla uusi elokuva. Suunnitelma lienee melko alkuvaiheessa, koska projektista ei ole kovinkaan paljon tietoa saatavilla. Arvioitu valmistumisvuosi on 2012. (Lähde: Internet Movie Database, http://www.imdb.com/title/tt1516129/)

3. Ainakaan tv-sarjan näyttelijäluettelossa ei Ericin/Michaelin roolinimeä mainita (http://www.imdb.com/title/tt0108949/fullcredits#cast).

4. Uusia kirjoja ei näyttäisi enää ilmestyvän, mutta suomentamattomia on vielä paljon jäljellä. Kustantajalle voi toki esittää toiveen sarjan jatkamisesta esim. kotisivuilta löytyvällä palautelomakkeella, osoitteessa http://www.otava.fi/otayhteytta/fi_FI/palaute/.

Suomenkielistä tietoa Sweet Valley High'sta: http://www.freewebs.com/lovesweetvalley/henkilt.htm.
Kirjaesittelyjä Sweet Valley High -kirjoista ja myös muita lukuvinkkejä suomeksi: http://www.freewebs.com/kirjasarjat/sweetvalleyhigh.htm

Neiti Etsivä:

1. Neiti Etsiviä eli alkukielellä Nancy Drew -kirjoja on ilmestynyt erilaisina sarjoina. Alkuperäinen Nancy Drew Mystery Stories -sarja julkaistiin vuosien 1959-2003 välillä, ja siihen kertyi yhteensä 175 osaa. Hieman vanhemmille lukijoille suunnattua Nancy Drew Files -sarjaa julkaistiin 1986-1997 124 osaa, ja samantapaista Nancy Drew on Campus -sarjaa vuosina 1995-1998 25 osaa. Nuoremmille lukijoille taas suunnattiin omat sarjansa, Nancy Drew Notebooks 1994-2005, 69 osaa, ja Nancy Drew and the Clue Crew vuodesta 2006 alkaen, tähän mennessä 22 osaa. Lisäksi kustantajan mukaan "uudistettua" Nancy Drew, Girl Detective -sarjaa alettiin julkaista vuonna 2004 ja sitä on tähän mennessä ilmestynyt 41 osaa. Lisäksi on ilmestynyt vielä erilaisia erikoisnumeroita ja sarjakuvaversioita, joten täsmällisen lukumäärän antaminen on aika vaikeaa.

Tästäkin sarjasta voi esittää toiveita kustantajalle eli Tammelle. Viime vuosina vanhoista Neiti Etsivistä on ainakin otettu jonkin verran uusintapainoksia. Palautelomake löytyy osoitteesta http://www.tammi.fi/sivut/3.

2. Oheistuotteiden mahdollisesta ilmestymisestä suomeksi meillä ei ole tietoa. Kuten edellisestä kohdasta kävi ilmi, joitakin kirjasarjoja ilmestyy edelleen, toiset taas on lakkautettu. Neiti Etsivä tunnetaan eri maissa eri nimillä, Ruotsissa hän tosiaankin on Kitty Drew, Suomessa Paula Drew ja Ranskassa Alice Roy.

Merja Jalosta löytyy tietoa esimerkiksi teoksesta Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita 3. Jotkut kirjailijat eivät halua esiintyä kovin paljon julkisuudessa, ehkäpä Merja Jalo on yksi heistä? Postia voit lähettää Nummelan ponitallia julkaisevan kustantajan eli WSOY:n kautta osoitteella Merja Jalo, c/o WSOY, PL 222, 00121 Helsinki.