Tyhjästä, tyhjästä on niin paha nyhjästä astu siis auttamaan itse itseäsi. Näin kirjaili kenraali A. Airo vankilassa huopaansa. Mistä (laulunäytelmästä) tämä…

Kysytty

Tyhjästä, tyhjästä on niin paha nyhjästä astu siis auttamaan itse itseäsi. Näin kirjaili kenraali A. Airo vankilassa huopaansa. Mistä (laulunäytelmästä) tämä on kotoisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmari Turjan kuvauksen mukaan kenraali Airon vankeusaikanaan huopaan kirjailemat sanat olivat seuraavanlaiset:

Loimena nukka / kuteena sukka / oma huopa jaaritteli / vaeltajaa maanitteli / nukkumaan / unholaan / unissasi askeleella / olet Ristintaipaleella [näiden kahteen palstaan jaettujen rivien yläpuolella oli vielä signeeraus "1945 AFA"]

Airo selvitti säkeiden taustaa Turjalle näin: "Se on muisto piinaviikoilta Valpon sellissä. Minun hermoni oli päätetty murtaa ja pakottaa olemattomiin tunnustuksiin riistämällä minulta kaikki vangin oikeudet. Minulta otettiin pois kello, kynät, paperi, tulitikut, tupakka ja yleensä kaikki, millä hiukankin voisi aikaansa kuluttaa. Kun olin sairaana ja kuumeessa, toi vaimoni minulle tämän huovan, koska villavaatetta sai tuoda. Sekin yritettiin ottaa pois, mutta kun sanoin, että sitten tapellaan, niin ottamatta se jäi. Sain vartijoilta houkutelluksi itselleni neulan vaatteitteni paikkaamista varten ja nämä unohtivat neulan minun haltuuni, ihme kyllä. Purin sukkani langaksi, jolla ryhdyin ompelemaan näitä sanoja huopaani. Sillä tavalla sain kulumaan useita viikkoja."

Sanat "Tyhjästä, tyhjästä, siit' on paha nyhjästä / astu vaan auttamaan itse itseäs" ovat peräisin Matti Jurvan ja Tatu Pekkarisen kirjoittamasta foxtrotista 'Tyhjästä ei nyhjästä', jonka Jurva levytti vuonna 1940. Laulu oli mukana lyhytelokuvassa Suomi-Filmin sotilaspila 3. Jurvan ja Pekkarisen ideoimat sotilaspilat, joita valmistettiin helmi-maaliskuussa vähän ennen talvisodan päättymistä kaikkiaan neljä, olivat kotirintamaa varten tehtyjä lyhyitä viihteellisiä propagandaelokuvia.

Lähteet:
Ilmari Turja, Kenraali Airo Ristintaipaleella. - Suomen kuvalehti 23/1949, s. 12-13 [huopa valokuvattuna sivulla 13] | Turjan kirjoitus (ilman valokuvia) sisältyy kokonaisuudessaan hänen muistelmateoksensa Herrojen kanssa marjassa (WSOY, 1973) Airoa käsittelevään jaksoon Hallituksen vanki

TYHJÄSTÄ EI NYHJÄSTÄ, Matti Jurva ja Heinz Munsoniuksen Kristalli-orkesteri v.1940 - YouTube

https://elonet.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_160991