Tv1:ssä on sunnuntaisin tullut saksalainen tv sarja Syyttäjä(Der Staatsanwalt).Siinä syytäjämies on ensimmäisenä muiden viranomaisten kanssa paikalla kun joku…

Kysytty

Tv1:ssä on sunnuntaisin tullut saksalainen tv sarja Syyttäjä(Der Staatsanwalt).Siinä syytäjämies on ensimmäisenä muiden viranomaisten kanssa paikalla kun joku on kuollut.Onko Saksassa tuo yleinen tapa, vaiko vain tuossa tv sarjassa.Siis se että syyttäjä on heti paikalla kun joku kuolee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkiskelin Nordrhein-Westfalenin Justiz-online -sivustoa. Siinä kerrotaan Staatsanwaltschaftin tehtävistä. Staatsanwalt näyttää Saksassa olevan viranomainen, joka selvittää ja johtaa rikoksen tutkintaa, yhdessä poliisin kanssa ja päättää syyttämisestä tai syyttämättä jättämisestä.

https://www.sta-bonn.nrw.de/aufgaben/index.php ja
https://www.sta-bonn.nrw.de/aufgaben/Aufgaben-StA/index.php

Tutkimuksen etenemisestä kerrotaan sivuilla myös. Siihen sisältyvät todisteiden ja todistajieen etsiminen ja tutkiminen sekä rikospaikan tutkiminen. Näitä hoitaa joko Staatsanwalt tai -wältin itse tai hän antaa ne muun viranomaisen, erityisesti poiisin tehtäviksi.

Unter Ermittlungen versteht man die Durchführung von Beweiserhebungen. Dazu gehören insbesondere Vernehmungen von Zeuginnen und Zeugen, zu denen auch die durch die angezeigte Tat Verletzten gehören, die Sicherung aller Spuren am Tatort und aller sonstigen Beweismittel. Derartige Ermittlungshandlungen nimmt die ermittelnde Staatsanwältin bzw. der ermittelnde Staatsanwalt entweder selbst vor oder sie bzw. er beauftragt eine der übrigen Strafverfolgungsbehörden, insbesondere die Polizei, damit.

https://www.justiz.nrw/Gerichte_Behoerden/Staatsanwaltschaften/Ermittlu…

Poliisin ja Staatsanwaltschaftin työnjaosta löytyy tietoa julkaisusta Das Verhältnis von Gericht, Staatsanwaltschaft und Polizei im Ermittlungsverfahren, strafprozessuale Regeln und faktische (Fehl-?)Entwicklungen (2008). Kohdassa 1.2.2 Schwerkriminalität s.86 mainitaan, että yleensä vakavissa rikoksissa poliisi suorittaa tutkinnan, mutta syyttäjäviranomainen on jo alkuvaiheessa tutkinnassa mukana. Julkaisussa mainitaan, että poliisilla on tarvittava tekniikka ja työvälineet sekä asiantuntemus tutkintaan.

http://www.bmjv.de/SharedDocs/Downloads/DE/Fachinformationen/Das_Verhae…

Vaikuttaa siis siltä, että paikalla on yleisimmin poliisi, kun sattuu jotain näin vakavaa, mutta että myös syyttäjä voi olla paikalla ja osallstua myös rikospaikan tutkintaan.

5 ääntä

Kommentit

Olenkin aina ihmetellyt tuota ohjelmaa, kun syyttäjän apukäsinä on kaksi komisarion arvoista poliisia, jotka tutkivat itse tapausta, kuulustelevat ja välillä juoksevat epäiltyjä kiinni jne. Ilmeisesti systeemissä ei ole lainkaan rikoskonstaapeleja, -etsiviä tai vastaavia - asunnoista pidätyksissä ja kuljetuksissa sitten on tietysti tavallisia virkapukuisia. Omituista. Kiitos saksankielisistä linkeistä. En tällä kertaa jaksa mennä lukemaan niitä.