Tuulikki Otsola Onko kirjailijasta muuta tietoa kuin hänen viisi teostaan. Miksi hän lopetti kirjoittamisen tai onko hän julkaissut muilla pseudonyymeillä…

Kysytty

Tuulikki Otsola
Onko kirjailijasta muuta tietoa kuin hänen viisi teostaan. Miksi hän lopetti kirjoittamisen tai onko hän julkaissut muilla pseudonyymeillä kirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuulikki Otsolan oikea nimi oli Elli Tuulikki Ylitalo. Varsinaiselta ammatiltaan hän oli kansakoulunopettaja. Elli Ylitalo opetti Pellon Orajärven kansakoulussa yli 30 vuoden ajan (Suomen kansakoulukalenterissa varhaisin maininta hänestä on vuoden 1948 laitoksessa) - Orajärven kyläkirjakin (2010) mainitsee hänet "koulun pitkäaikaisena opettajana". Kirjan tietolähteenä on käytetty vuonna 1995 julkaistua Pellon koulun satavuotishistoriikkia Pellon koulu 100 vuotta; sitä ei valitettavasti ollut käytettävissäni, joten en osaa sanoa, löytyisikö siitä mahdollisesti lisätietoa Ylitalosta.

Siihen, miksi "Tuulikki Otsola" lopetti kirjoittamisen, en onnistunut vastausta löytämään. Kenties kyse oli yksinkertaisesti päivätyön ja kirjailijanuran yhteensovittamisen vaikeudesta.

Omien kirjojensa ohella Elli Ylitalo on jättänyt jälkensä suomalaiseen kirjallisuushistoriaan Timo K. Mukan kannustavana opettajana ja varhaisena tukijana. Tarkempaa tietoa tästä löytyy Erno Paasilinnan kirjasta Timo K. Mukka : legenda jo eläessään (WSOY, 1974).

3 ääntä

Kommentit

On kirjoittanut. En nyt muista muita pseudonyymejä mutta on niitä ainakin 1. Hän kirjoitti kuolemaansa saakka. Hän kirjoitti päivätyönsä ohella ja aikomuksena oli kirjoitaa " vakavampaa" sitten eläkkeellä, mutta kuolonsurma tuli melkein heti kun toimestaan eläköityi.