Otsikko
80-luvulla kuunneltu vanha satu?

Kysytty

Tuttavaperheen luona joskus 80-luvulla kuuntelimme vanhaa satua LP-levyltä. Sadun päähenkilönä oli Tytteli, joka ajautui seikkailuun maahisen kanssa. Kuunnelman Tyttelin roolin esittää Elina Salo. Sadussa on Mustalampi ja tuohisormus. Olen jo vuosia etsinyt satua tai edes nimeä sadulle sitä löytämättä. Löytyisikö tätä kautta?

Vastaus

Vastattu

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannasta (https://lastenkirjainstituutti.fi/kirjasto/onnet-tietokanta) löytyi Kerttu-Kaarina Suosalmen satu Tule takaisin, Menninkäinen! jonka juonesta kerrotaan näin: "Satu, jonka kehyskertomuksessa kirjailija pelkää, että satu on jättänyt hänet, kunnes Sinimekkoinen Tyttö auttaa häntä kutsumaan jälleen Laatikko-Lottaa. Laatikko-Lotta alkaa kertoa tarinaansa, jolloin satu Tyttelistä ja Vanhan Talon pienistä haltijoista alkaa. Sadussa eri vaiheiden kautta saadaan tietää Avaimesta, jonka avulla häkkeihin vangitut eläimet voidaan vapauttaa aina yön ajaksi. Kadonneella menninkäisellä on ainoana tieto maan, metsän ja veden salaisuuksista, joten etsii kadonneen menninkäinen avukseen."

Kirja on julkaistu vuonna 1961 (2. painos v. 1983) ja sitä on saatavilla kirjastoista ja antikvariaateista. Kuunnelmaversiosta en onnistunut löytämään tietoa, mutta tietokannassa mainitaan, että kirja on jatkoa Uudenkuun juhla -teokselle. Se puolestaan on julkaistu äänitteenä Otavan kirjallinen äänilevy -sarjassa vuonna 1959 (http://www.paijat-hamewiki.fi/wiki/Kerttu-Kaarina_Suosalmi).

0 ääntä

Kommentit

Meillä on tämä kuunnelma ep-levynä (vinyyli, 33 kierrosta/min). Uudenkuun juhla, otavan kirjallinen äänilevy no 4, 1959, Kerttu-kaarina Suosalmi. Tyttelin roolissa Maikki Länsiö. Sadussa on menninkäinen ja olkisormus.

https://www.finna.fi/Record/piki.516781