Tutkin vastasyntyneen vauvan ja vanhemman välistä kommunikaatiota. Kuinka äiti ja isä oppivat tulkitsemaan lapsen sanatonta kieltä, ensisijaisesti itkua ja sen…

Kysytty

Tutkin vastasyntyneen vauvan ja vanhemman välistä kommunikaatiota. Kuinka äiti ja isä oppivat tulkitsemaan
lapsen sanatonta kieltä, ensisijaisesti itkua ja sen eri vivahteita sekä muuta lapsen käyttämää viestintää. "Onko vilu taikka nälkä taikka muu..." Kuinka tämä vuorovaikutus kehittyy.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä alkuun muutama Helsingin kaupunginkirjastosta löytyvä teos:

Quilliam, Susan: Lapsesi sanaton kieli--käytännön opas vanhemmille. 1994. Morris, Desmond: Mikä vauvaa naurattaa. u.l. 1998. Lapsen normaali ja poikkeava kielen kehitys. 1993 (esim. luku Launonen: Eleestä puheeseen). Nieminen, Pirkko:Äidin ja lapsen kommunikaatio ja lapsen kielen omaksuminen. 1991. Koppinen, Marja-Leena: Lapsen kieli ja vuorovaikutustaidot. 1989. Leiwo, Matti: Lapsen kielen kehitys. 1989.

Näiden saatavuuden saat selville osoitteesta http://www.libplussa.fi. Voit tehdä myös asiasanahakuja pääkaupunkiseudun kirjastojen aineistotietokantaan.

Ja tässä muutama lehtiartikkeliviite:

Klemettilä, Sinikka : Eleet ja ilmeet kertovat kaiken : koko vauva 'puhuu'. Vauva 1996 ; 7 ; 32-35. Koivuniemi, Merja : Hurmaavia katseita. Vauva 1998 ; 4 ; 52-55 . Kallioinen, Riitta : Tulkitse oikein vauvan itku. Kaks' plus 1995 ; 9 ; 38-41 ( haastateltavana lastenlääkäri Katarina Michelsson ).

Korkeakoulujen Linda-tietokantaan pääset kirjastojen työasemilta. Kirjaston työasemalla voit tehdä myös haun Ebsco lehtitietokantaan, josta saat kokonaisia lehtiartikkeleita ulkomaisista lehdistä.