Turun linnasta on kirjoitettu paljonkin, mutta missähän kirjassa mahdetaan selvittää linnan vankilan vaiheita. Kiinnostaisi erityisesti 1760- ja 1770-luvut,…

Kysytty

Turun linnasta on kirjoitettu paljonkin, mutta missähän kirjassa mahdetaan selvittää linnan vankilan vaiheita. Kiinnostaisi erityisesti 1760- ja 1770-luvut, jolloin eräs esi-isäni oli siellä vankina (karkasi välillä).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun maakuntamuseon 1999 julkaisemassa kirjassa Turun linna (ISBN 951-595-055-4) on artikkeli linnan vankilan historiasta. Henrik Liliuksen teoksesta Fängelsearkitektur i Finland ca 1635-1845 löytyy myös tietoa Turun linnan vankilan historiasta. Vankilassa tosin tehtiin uudistuksia 1790-luvulla ja kirjassa on melko vähän tietoa Turun linnasta tätä edeltävältä ajalta. Vankiloiden oloista yleensä 1700-luvulla löytyy tietoa teoksesta Suomen vankeinhoidon historia (osa 1).