Tuota käyn lukion 1. Ja haluaisin opiskella lukion jälkeen sairaanhoitajaksi. Kysymys on missä mun aineissa minun pitää olla hyvä lukiossa ja panostaa eniten…

Kysytty

Tuota käyn lukion 1. Ja haluaisin opiskella lukion jälkeen sairaanhoitajaksi. Kysymys on missä mun aineissa minun pitää olla hyvä lukiossa ja panostaa eniten. Ja vaikuttaako lukion keskiarvo ammattikorkeakoulun hakemiseen vai yo-kokeet. Sairaanhoitajaksi siis pääse ammattikorkeakoulun kautta Haluaisin tietää todella paljon. Koska haluasin käyttää tätä ensimmäistä vuotta jo hyväksi. Enkä haluasi hukkaa sitä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sosiaali- ja terveysalalla opiskeluvalinta on kaksivaiheinen. Ensin on esivalinta ja sen jälkeen osa hakijoista kutsutaan varsinaiseen valintakokeeseen. Lopullinen valinta tehdään ylioppilastutkinnossa saatujen pisteiden ja valintakokeesta saatujen pisteiden perusteella tai pelkästään valintakokeesta saatujen pisteiden perusteella.

Tarkempia tietoja esivalinnassa- ja varsinaisesta valinnassa painotettavista asioista löydät alla olevista linkkien kautta. Valintaperiaatteet ovat samat muissakin oppilaitoksissa, vaikka ne esitelläänkin yhden oppilaitoksen kautta.

http://www.saimia.fi/haku/fi/kevaan-yhteishaku/amk-tutkinnot/sosiaali-j…

http://soteli.metropolia.fi/