Tunteeko kukaan runomuotoisia sanoja Z. Topeliuksen tekstistä "Satu Lillin nenästä?

Kysytty

Tunteeko kukaan runomuotoisia sanoja Z. Topeliuksen tekstistä "Satu Lillin nenästä? Linkistä www.gutenberg.org jossa on Topeliuksen Lukemisia lapsille, III, löytyy yksi versio mutta minun 1950-60 -luvun vaihteen tienoilla (lapsena) esittämäni suomennos on aivan erilainen. Alku meni suunnilleen näin: "Hän oli tyttö herttainen ja hellä / mi monenmoista osas työskennellä." Osasin pitkän runon aikoinaan ulkoa, joten muistamani versio voi olla epätarkka. Teksti saattoi olla v. 1940 syntyneen siskoni koulukirjassa tai sitten jossakin Topeliuksen kirjassa, joka oli kyläkoulun kirjastossa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muistamasi suomennos Topeliuksen runosta on Viljo Tarkiaisen ja Valter Juvan käännöksestä. "Satu Lillin nenästä" sisältyy Lukemisia lapsille -teoksen (Läsning för barn) kaksiosaiseen laitokseen, joka ilmestyi ensimmäisen kerran vuosina 1906 - 1907. Vuonna 1982 ilmestyneessa näköislaitoksessa runo on sivuilla 66 - 68.

https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/fikka.3290225

Lukemisia lapsille -teoksen ensimmäinen, kolmiosainen suomennos on vuodelta 1893 ja sen suomentajiksi mainitaan Aatto Suppanen, Em. Tamminen ja Olof Berg. Tämä versio on luettavissa myös Gutenberg-projektin digitoiduissa teoksissa.

https://www.gutenberg.org/cache/epub/51853/pg51853.html