Tunteeko kukaan laulun alkuperää: Älä itke,kepukka tullee. Se tuo sulle kurpposet Silkkipohjat,kultareunat. Kahden markan arvoiset. Aika wanha Paul.

Kysytty

Tunteeko kukaan laulun alkuperää:
Älä itke,kepukka tullee. Se tuo sulle kurpposet
Silkkipohjat,kultareunat. Kahden markan
arvoiset.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä kollegan ehdotus, joka ei aivan ole muistamassasi muodossa, mutta lienee kuitenkin sama. Hän ehdottaa kansanlaulua nimeltä Älä itkelele,  jossa lauletaan näin:

 "Älä itkelele, mamma tullelelee, tuo pikku tossut Topille.

Silkkisaumaiset, nahkapohjaiset, kahdeksan markan arvoiset.

Älä itkelele, pappa tullelelee, tuo tossut pikku jullillele.

Pikipohjaiset, paksusaumaiset, kahdeksan markan arvoiset.”

Kuten monien kansanlaulujen, tämänkin tekijä on tuntematon. Laulu löytyy esim. Kiekkumaralla - kansanlauluja lapsille -nuotista.
Siinä kerrotaan myös: ”Kansanlauluja leimaa paikallisuus ja variaatio. Samasta laulusta on monia erilaisia toisintoja, kun laulu on kulkeutunut laulajalta toiselle ja maan toiselta laidalta toiselle.”

 Laulun voi kuulla esim. Freija-yhtyeen esittämänä Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-2099820