Tunnistaisikohan joku tämän romaanin? Olen lukenut sen joskus v. 2005-2008 välissä, jolloin se on muistaakseni ollut suht uusi julkaisu, mutta en ole tästä…

Kysytty

Tunnistaisikohan joku tämän romaanin? Olen lukenut sen joskus v. 2005-2008 välissä, jolloin se on muistaakseni ollut suht uusi julkaisu, mutta en ole tästä ollenkaan varma. Romaani oli käännetty englannin kielestä suomeksi, naispuolinen kirjailija. Kirjan päähenkilö on nuori nainen, joka muuttaa töihin tai asumaan vanhaan taloon/kartanoon, asiaan saattoi liittyä hänen sukulaisensa kuolema. Taloon ja tarinaan liittyi muistaakseni jotenkin myös puutarha. Tarinassa menneisyys liittyi jotenkin päähenkilön elämään, mahdollisesti jopa kummittelun kautta, ja muistaakseni lopussa paljastui että päähenkilön oma elämä ja tausta oli jotenkin kytköksissä talon historiaan tai aiempiin asukkaisiin. Muistelen että kirjan kannessa oli talon tai puutarhan kuva, ja sen värimaailma saattoi olla vihreä ja (vaalean)punainen.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla Anya Setonin Vihreä hämärä.

Kirjassa nuori Celia Marsdon on juuri mennyt naimisiin, ja muuttaa miehensä kanssa uuteen kotiinsa, perinteikkääseen Medfield Placen kartanoon.

Mutta Celia kuitenkin tuntee usein itsensä onnettomaksi. Hän tuntee kummallista, epämääräistä pelkoa, ja Richard, hänen miehensä, on alkanut käyttäytyä omituisesti, kuin vältellen.

Todelliset syyt ymmärtää vain yksi henkilö, intialainen lääkäri Akananda. Ja Akananda  tietää kuinka Celia voidaan pelastaa, kun hän tiedottomana häilyy elämän ja kuoleman rajoilla ja länsimäinen lääketiede joutuu tunnustamaan avuttomuutensa. Celia on saatava palaamaan vuosisatojen taakse; hänen on aikaisemmassa hahmossaan, 1500-luvun Celiana elettävä menneet tapahtumat uudestaan – vasta sitten hän ja Richard pääsevät niistä vapaiksi.

Kirjan kansi on hyvin vihreä, ja siinä on kuvattuna suuri puu ja pari ihmishahmoa.  Kirja on tosin ilmestynyt suomeksi jo 1974.