Tulin ostaneeksi Tervolan Osuuskaupan Paakkolan kylän myymälän parikymmentä vuotta sitten. Nyt olen miettimässä sen kohtaloa. Samalla sen historia on alkanut…

Kysytty

Hei,
Tulin ostaneeksi Tervolan Osuuskaupan Paakkolan kylän myymälän parikymmentä vuotta sitten. Nyt olen miettimässä sen kohtaloa. Samalla sen historia on alkanut kiinnostaa. Tiedän, että tontti on erotettu esivanhempieni maista 1920 luvulla ja samalla vuosikymmenellä on myös kauppa rakennettu. Netistä löytyi tällainen tieto: Tervolan osuuskauppa r.l. 25 vuotta
Kirjoittaja A. Uitto
Kustantaja Tervolan osuuskauppa, 1932
Pituus 8 sivua
Onkohan tuota julkaisua ja mahdollisia myöhempiä julkaisuja olemassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

A. Uiton kirja Kertomus Tervolan osuuskaupan r.l. 25-vuotisesta toiminnasta. Vuosikertomus 26:lta toimintavuodelta, 1931 / Tervolan osuuskauppa r.l. Kemi , 1932., löytyy Turun yliopiston kirjastosta. Tervolan osuuskaupasta on julkaistu myös 2 muuta kirjaa: Vesanen, Viki, Tervolan osuuskauppa 1906-1956. Kemi , 1956. sekä Keränen, Yrjö, Tervolan osuuskauppa 60-v. juhlajulkaisu. Rovaniemi : Tervolan osuuskauppa, 1966. Näistä jälkimmäinen on myös Turun yliopiston kirjastossa, Vesasen kirja on sekä Turun yliopiston että Jyväskylän yliopiston kirjastoissa. Kirjat voi saada luettavakseen kaukolainoina. Lähin kirjastosi voi auttaa kaukolainapyynnön lähettämisessä.

2 ääntä

Kommentit

Olen pikkupoikana asunut Tervolan Osuuskauppan myymälärakennuksen yläkerrassa. Vuosi oli 1948. Edestä katsottuna yläkerran kolme ikkunaa tiellepäin olivat kotimme ikkunoita.

A.Uitto niminen perhe asui toisessa päässä rakennusta.