Tulikohan kysymykseni lainkaan perille. Minua kiinnostaa vanha satu Pikku pikku muija Hanhiemon Satuaarre kirjassa. Äitini toisteli sitä ilmeisesti…

Kysytty

Tulikohan kysymykseni lainkaan perille.
Minua kiinnostaa vanha satu Pikku pikku muija Hanhiemon Satuaarre kirjassa. Äitini toisteli sitä ilmeisesti ulkomuistista minulle 1950- luvulla pyynnöstäni uudelleen ja uudellleen. Muistini mukaan hänen versiossaan pikku muija löysi luun hautausmaalta. Nykyversiossa osti luun torilta. Onko sadun aiemmassa versiossa todella ollut hautausmaa vai oliko äidin oma keksintö?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä myös tuossa 1954 versiossa Pikku pikku muija hankkii luunsa tosiaan torilta: Hän tuli pikku pikku torille ja siellä hän näki pikku pikku luun ja sanoi: -- Tästä pikku pikku luusta saan pikku pikku keiton pikku pikku illallisekseni. Ja pikku pikku muija osti pikku pikku luun.

2 ääntä

Kommentit

Alkuperäinen satu on englantilainen Teeny-Tiny Woman ja siinä kyllä luu löytyy nimenomaan hautausmaalta. Luulisi löytyvän jokin suomennoskin siis, jossa on tuo alkuperäinen tarina.

Lähdin tätä asiaa itse tutkimaan vain, kun tuo siistitty versio oli niin järjetön ja outo. Hautausmaa tekee sadusta loogisen ja mukavasti vähän pelottavan.