Tuli tälläinen juttu mieleeni, että mitä tapahtuu, jos vahingossa vilkaisee aurinkoa kiikareilla?

Kysytty

Tuli tälläinen juttu mieleeni, että mitä tapahtuu, jos vahingossa vilkaisee aurinkoa kiikareilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aurinkoon ei kannata katsoa. Nopea välähdys kiikarissa ei liene vaarallista, mutta jo lyhyehkö tuijotus suoraan aurinkoon paljainkin silmin saattaa vaurioittaa silmiä pysyvästi. Normaalisti ihminen välttääkin katsomista, sillä se tuntuu epämiellyttävältä.

Lähteet:

"Saako aurinkoon katsoa" Ylen sivustolla.

UV-säteily. STUK

What happens if you look at the sun with binoculars. Bino Expert

Why shoudn't you stare at the sun. Healthline.com