Tuli tällainen asia mieleen, kun katsoin Paluu menneisyyteen elokuvaa..Olen jostain lukenut, että tällainen on tapahtunut jollekin, että yhtäkkiä huomaa…

Kysytty

Hei! Tuli tällainen asia mieleen, kun katsoin Paluu menneisyyteen elokuvaa..Olen jostain lukenut, että tällainen on tapahtunut jollekin, että yhtäkkiä huomaa olevansa menneessä ajassa. Samassa paikassa, mutta kaikki on historiaa. Vastaantulevat ihmisetkin ovat siinä vanhassa ajassa ja koko ympäristö...Siis tällainen "aavejuttu". Muistaakseni olen lukenut tällaisen tapahtuneen kahdelle naiselle Pariisissa joskus ja kumpikin oli nähnyt ja kokenut saman ja yhtäkkiä oli jälleen palattu "oikeaan" aikaan. Osaatteko sanoa jotain tästä tai tällaisista kokemuksista ja mistä saisi lisätietoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Tiedon tuolla puolen : kertomuksia yliluonnollisista tapahtumista kautta aikojen (Valitut palat, 1997) kerrotaan kahdesta englantilaisesta akateemisesta naisesta, jotka Ranskan-matkallaan 1900-luvun alussa tekivät selittämättömän aikamatkan 1700-luvun aikaiseen Versailles'n palatsin puistoon.

Charlotte Anne Moberly ja Elinor Jourdain julkaisivat kokemuksistaan kymmenisen vuotta matkansa jälkeen salanimillä Morison ja Lamont kirjan An adventure. Sitä on edelleen saatavissa kirjakaupoista; nykyisen - oikein tekijänimin varustetun - laitoksen nimi on Ghosts of the Trianon. Kirjan pohjalta on 1980-luvun alussa tehty elokuva Miss Morison's ghosts [http://www.imdb.com/title/tt0124008/].

Lisätietoa The Museum of Hoaxes -verkkosivulla:
http://museumofhoaxes.com/versailles.html