Tuli sattumalta mieleeni lapsena läntisellä Uudellamaalla oppimani lausahdus. Se on 'kaupunkilaistuneen' maalaistytön tokaisu, kun hän on käymässä…

Kysytty

Tuli sattumalta mieleeni lapsena läntisellä Uudellamaalla oppimani lausahdus. Se on 'kaupunkilaistuneen' maalaistytön tokaisu, kun hän on käymässä kotiseudullaan:
"Mis päin nauriit kasvaa, puus vai maas vai kattoin pääl?"
Kysymykseni: miten laajasti tämä juttu tunnetaan Suomessa?
Entä tämä lause: "Niin kauan kun sää kuljet täällä, älä paitaa pirä housuin päällä. Mutta kun kuolema sinut noutaa, paitakin housuin päälle joutaa."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Hei Kollega kävi arkiston kortistojen äärellä ja löysi oheiset toisinnot:

Ensimmäisestä löytyi neljä toisintoa: ”Missä nauriit kasvaa puussa taikka maassa” Uskela, 1909. (Varsinais-Suomi) ”(Kaupunkilaisen hienostumista pilkataan:) Ei enää tiär mis nakrik kasva puus vai maas vai katotem pääl.” Yläne, 1914. (Varsinais-Suomi) ”Miss nakrit kasvaa puuss’ vai maass’ vai kattoten pääll’?” Kokkola (Hämeenlinnan alakansakouluseminaari), 1943. (Etelä-Pohjanmaa) ”Miss nauriit kasvaa puuss’ vai maass’ vai kattoiten pääll’ko?” Huittinen (Hämeenlinnan alakansakouluseminaari), 1944. (Satakunta)

Toisesta kaksi: ”Niin kauan kun me elämme täällä, pitää olla paita housujen päällä.” Laukaa, 1938 ”Nii kauvan kuin me eläm tääl pitäkää paita housujen pääl, mutta kuin kuolema meitä noutaa niin paitakin housuihin joutaa.” Vesanto, 1937 (eli Keski-Suomesta molemmat)

Näiden perusteella en mene vielä sanomaan mitään sanontojen yleisestä levinneisyydestä. Kaikki ovat siis SKS:n arkiston sananparsikortistosta.

Kortistoille pääsee pian: avaamme kesäkuun alussa. Kävijöitä pyydetään ilmoittamaan ennakkoon tulostaan ja aineistotoiveistaan: arkisto@finlit.fi. Netissä tarjolla on toki myös Matti Kuusen kansainvälinen sananlaskutietokanta: https://www.mattikuusiproverbtypology.fi/sananlaskutyypit/.

Sananlaskukirjallisuutta ja -tutkimusta löytyy lisäksi kirjastomme puolelta.”

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura: https://www.finlit.fi/