Tuli käytyä Irlannissa ja tuli kiinnitettyä huomiota seuraaviin. Mistä johtuu irlantilaisten punatukkaisten suureen määrään- sekä miehillä esiintyvään usein…

Kysytty

Tuli käytyä Irlannissa ja tuli kiinnitettyä huomiota seuraaviin. Mistä johtuu irlantilaisten punatukkaisten suureen määrään- sekä miehillä esiintyvään usein hörökorvaisuuteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Irlannissa on todellakin paljon punatukkaisia ihmisiä ja myös jonkin verran hörökorvaisia. Kyseiset ominaisuudet johtuvat tietenkin geeneistä. Irlannissa väestön perimä on säilynyt suhteellisen homogeenisena, koska saarelle ei ole juurikaan ollut muuttoliikettä muualta – irlantilaiset itse sen sijaan ovat muuttaneet sankoin joukoin Yhdysvaltoihin. Punatukkaisuuden aiheuttaa feomelaniini-niminen pigmentti. Punatukkaisia on keskimääräistä enemmän myös Skotlannissa, Norjassa, Tanskassa, Ruotsissa ja Alankomaissa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Punahiuksisuus