Tulevatko uudet koronarajoitukset koskemaan pk-seudun kirjastoja ja uimahalleja? Onko vielä tarkempaa tietoa? Koronapassi tms suunnitelmia?

Kysytty

Tulevatko uudet koronarajoitukset koskemaan pk-seudun kirjastoja ja uimahalleja? Onko vielä tarkempaa tietoa? Koronapassi tms suunnitelmia?

Vastaus

Vastattu

Aluehallintovirasto on julkaissut 2.12.2021 tiedotteen, jossa todetaan: "Tartuntalain pykälään 58 d perustuva päätös tilojen käytöstä koskee laajasti erilaisia asiakas- ja yleisötiloja (esimerkiksi kaupat, urheilutilat, kirjastot, museot ja teatterit) Uudellamaalla. Päätöksen mukaan tilojen käytöstä vastaavien toimijoiden on järjestettävä toiminta siten, että asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden lähikontaktin aiheuttamaa tartunnan riskiä voidaan ehkäistä. Toimija voi esimerkiksi rajoittaa asiakasmäärää, porrastaa kävijöiden osallistumista ja/tai tehdä tilaan ja asiakaspaikkojen sijoitteluun liittyviä järjestelyjä.

Päätös koskee asiakasmäärästä riippumatta urheilu-, liikunta-, huvi- ja virkistystoimintaan käytettyjä tiloja, kuten kuntosaleja, sisäliikuntatiloja ja yleisiä saunoja. Muiden tilojen osalta päätöstä on noudatettava, jos kyseessä on yli 10 henkilön sisätila tai yli 50 henkilön ulkotila.

Määräyksen perusteella tehtävien osallistujamäärärajausten ja osallistujien sijoitteluun liittyvien toimien vaihtoehtona tiloista vastaava toimija voi edellyttää asiakkailta ja toimintaan osallistujilta koronapassia. Toimija voi ottaa koronapassin käyttöön seuraavissa lähtökohtaisesti vapaa-ajalla virkistystarkoituksessa käytettävissä tiloissa:

  • yleisötilaisuuksiin käytettävät sisä- ja ulkotilat
  • kuntosalit ja muut urheiluun tai liikuntaan käytettävät sisäliikuntatilat
  • yleiset saunat sekä uimahallien, maauimaloiden ja kylpylöiden allastilat sekä niiden välittömässä yhteydessä tai läheisyydessä olevat pukuhuonetilat
  • tanssipaikat sekä kuorolaulutoimintaan, harrastajateatteriin tai muuhun vastaavaan ryhmäharrastustoimintaan käytettävät tilat
  • huvi- ja teemapuistot, tivolit sekä eläintarhojen sisätilat
  • sisäleikkipuistot ja sisäleikkipaikat
  • museot, näyttelytilat ja muut vastaavat kulttuuritilat.

Koronapassia ei voi ottaa käyttöön sellaisissa tiloissa, jotka ovat tavanomaisen elämän tai lakisääteisten oikeuksien kannalta olennaisia. Koronapassia ei saa edellyttää esimerkiksi apteekeissa, vähittäiskaupoissa, posteissa, huoltoasemilla tai kirjastoissa." https://avi.fi/tiedote/-/tiedote/69926502

Yli kahdenkymmenen hengen tilaisuudet on siis kielletty sekä liikuntapaikoissa että kirjastoissa. Lähikontakteja pyritään välttämään ja tiloja desinfioimaan. Tapoja rajoitusten toteuttamiseen on monia ja varmaan niitä yhä hiotaan eri toimijoiden keskuudessa.

Koronapassit voidaan ottaa käyttöön uimahalleissa, muttei kirjastoissa.