Tuleeko virkkeen sisäisen käskymuotolauseen eteen pilkku? Esimerkki: "Siirry ohjeessa vaiheeseen 3 (,)ja suorita siinä selostetut toimenpiteet."

Kysytty

Tuleeko virkkeen sisäisen käskymuotolauseen eteen pilkku? Esimerkki: "Siirry ohjeessa vaiheeseen 3 (,)ja suorita siinä selostetut toimenpiteet."

Vastaus

Vastattu

Ei tule pilkkua, sillä lauseilla on sama tekijä (siirry, suorita).

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/87

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Itse olisin sitä mieltä tuon lainatun Kielitoimiston ohjepankin ohjeenkin perusteella, että pilkku tulee. Rinnasteisten kokonaisten päälauseiden välissä käytetään pilkkua. Esimerkki käskymuotoisista verbeistä löytyy ohjeen lopussa olevasta kohdasta Lyhyet päälauseet: pilkku valinnainen. Esimerkki: "Jännitä pakaralihakset(,) ja ojenna lonkkaa." Pilkku on valinnainen vain lauseiden lyhyyden vuoksi. Muutoin tulisi olla pilkku.