Tuleeko varattu teos nopeammin joihinkin kirjastoihin kuin toisiin? Esimerkiksi jos varaan kirjan Pasilan kirjastoon, saapuuko varattu teos sinne nopeammin…

Kysytty

Tuleeko varattu teos nopeammin joihinkin kirjastoihin kuin toisiin? Esimerkiksi jos varaan kirjan Pasilan kirjastoon, saapuuko varattu teos sinne nopeammin kuin jos varaisin kirjan vaikkapa Käpylän kirjastoon?

Millä tavoin varmistan, että varaamani teos saapuu mahdollisimman nopeasti johonkin lähialueeni kirjastoon, eikä esimerkiksi niin, että Oulunkylään varaamani teos palautetaan aluksi Käpylään, josta se lähtee kolmen päivän kierrokselle lajittelukeskukseen ja saapuu vasta sitten Oulunkylään, vaikka olisin yhtä helposti voinut kolme päivää sitten käydä noutamassa sen Käpylästä?

Vastaus

Vastattu

Helmet-kirjastojen kaupungeista Helsingillä, Vantaalla ja Espoolla on saapuvien kuormien lajittelut tällä hetkellä (25.1.2022) Pasilassa, Tikkurilassa ja Tapiolassa. Eli näistä kirjastoista saa varauksensa nopeimmin - Pasilasta noudettaessa jää väliin kuljetus Pasilasta Käpylään.

Jos teos palautetaan Käpylään, se käy aina kierroksen Pasilassa ennen kuin se on noudettavissa Oulunkylästä. Aineistolle voi asettaa vain yhden noutopaikan, eikä tietenkään voi tietää mihin kirjastoon edellinen lainaaja sen palauttaa.