Trina Taipale näytteli vuosina 1948-1949 ainakin elokuvissa Laitakaupungin laulu ja Prinsessa Ruusunen. Hän oli myös balettitanssija ja esiintyi…

Kysytty

Trina Taipale näytteli vuosina 1948-1949 ainakin elokuvissa Laitakaupungin laulu ja Prinsessa Ruusunen. Hän oli myös balettitanssija ja esiintyi Kansannäyttämöllä 1947/1948.

Mistä löytäisin hänestä jonkin pienen henkilötiedon, kuten syntymä- tai kuolinajan ja -paikan? KAVI ei pystynyt auttamaan.

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti ei syntymä- tai kuolintietoja löytynyt kirjoista tai tietokannoista. Kirjasta Suomen kansallisfilmografia (osa 4, vuodet 1948-1952) ilmenee, että Trina Taipale esitti Laitakaupungin laulu -elokuvassa (1948) Railia, Hanskin tytärtä ja Prinsessa Ruusunen -elokuvassa (1949) Tähdetärtä ja sairaanhoitajaa Vain kaksi tuntia -elokuvassa (1949). Ruma Elsa -elokuvassa (1949) hänet mainitaan nimeltä näyttelijäluettelossa, mutta roolia ei ole tarkemmin nimetty.

IMDB (International Movie Database) sisältää tiedon, jonka mukaan hän löytyy omana itsenään 7-minuuttisesta Jussit on jaettu ja juhlittu -lyhytdokumentista, jolla on alaotsikko "Välähdyksiä Filmijournalistit r.y:n kunniapalkintojen jakotilaisuudesta 14.V.1948".

Mahdollisesti Teatterimuseon tietopalvelun kautta voisi olla saatavissa matrikkeleita tai julkaisemattomia lähteitä, jotka koskisivat Trina Taipalen teatteritöitä. Sen yhteystiedot tässä seuraavan linkin takana.

https://www.teatterimuseo.fi/fi/Tieto-ja-kuvapalvelu