Tove Jansson vietti kesiä ja maalasi Ranskan Bretagnessa, mutta missä siellä tarkemmin ottaen?

Kysytty

Tove Jansson vietti kesiä ja maalasi Ranskan Bretagnessa, mutta missä siellä tarkemmin ottaen?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kirjeitä Tove Janssonilta (Schildts & Söderströms, 2014) mainitsee, että keväällä 1948 Tove matkusti Ranskaan, ensin Pariisiin, sitten lähistöllä sijaitsevaan pieneen ja idylliseen Chevreuseen ja jatkoi sieltä Bretagneen St. Pierren kalastajakylään. Tovelta on Bretagne-aiheisia maalauksia ainakin jo vuodelta 1945, mutta mainintaa siitä, oliko kyseessä sama paikkakunta, en silmäillessäni huomannut.