Törmäsin tänään minulle uuteen kasviin Lakritsiin ;o) Ja haluaisin tietää, mitkä kasvin osat käyvät ruuan valmistukseen ja miten ne vaikuttavat terveyteen?

Kysytty

Törmäsin tänään minulle uuteen kasviin Lakritsiin ;o)
Ja haluaisin tietää, mitkä kasvin osat käyvät ruuan valmistukseen ja miten ne vaikuttavat terveyteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lakritsikasvia, rohdosnimeltään lakritsijuurta, on käytetty lääkekasvina tuhansia vuosia.Kasvista käytetään juuria, maanalaisia varsia ja juurirönsyjä, joista valmistetaan mm. uutteita, jauheita, tippoja ja teetä.

Lakritsia on lisäaineena esimerkiksi yskänlääkkeissä, astmalääkkeissä ja kurkkukipulääkkeissä paitsi vaikutustensa myös makunsa takia.
Eri maissa sitä on käytetty hoitokeinoja lukuisissa vaivoissa, mm. erilaisissa tulehduksissa, allergioissa, ruuansulatusvaivoissa ja ihovaivoissa.

Lakritsi voi myös aiheuttaa erilaisia vaivoja, mm. turvotusta ja päänsärkyä.

Sitä käytetään makua voimistamaan myös mm. makeisissa, likööreissä, jäätelössä, leivonnaisissa, oluessa, soijaproteiinituotteissa ja yrttiteessä.

Tiedot perustuvat Sinikka Piipon kirjaan Luonnon lääkeyrtit 3 (2005). Kirjasta löytyy runsaasti lisää tietoa.