Tulistelu-sanan syntyperä?

Kysytty

Törmäsin sanaan tulistelu. En ole aiemmin sanaan törmännyt ja haluaisin tietää sanan syntyperän.

Vastaus

Vastattu

Sana tulistelu näyttää olevan laajemmassa kielenkäytössä suhteellisen uusi, sillä kaikki Google-osumat näyttävät olevan 2000-luvulta ja suurin osa vasta 2010-luvulta. Sanaa ei löytynyt tutkimistani sanakirjoista, joten sekin viittaa siihen, ettei sitä ole käytetty aikaisemmin laajemmin. On toki mahdollista, että se on esiintynyt murteissa tai erityisesti eräkielessä, koska sillä viitataan ilmeisesti nuotion tekemiseen tai tulipaikan sytyttämiseen.

Sanan tulistelu taustalla lienee pohjimmiltaan sana tuli, joka on Suomen sanojen alkuperän (osa 3; Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2000) mukaan erityisesti itämurteissa esiintynyt sana, joka on ollut kirjakielessä mukana Agricolan ajoista asti, esiintyy laajasti sukukielissä ja lienee pidettävä omaperäisenä. Voi olla, että taustalla on ollut verbi tulistaa, jonka merkitys on vanhastaan jo Nykysuomen sanakirjan (kuudes osa; WSOY, 1961) mukaan ’tehdä (tuli)kuumaksi, kuumentaa’. Tavallisiin tai etymologisiin sanakirjoihin tuo uudehko johdos ei näytä kuitenkaan toistaiseksi päätyneen.

7 ääntä

Kommentit

Vuonna -93 palvellessani Sodankylässä sana ’tulistelu’ oli laajassa käytössä lappilaisilla varusmiehillä. ”Istuttiin ja tulisteltiin”, ”Mentiin tulistelemaan lammen rantaan”. Sanalla tarkoitettiin siis nuotion polttamista, nuotion äärellä istumista.

Voisiko suomen "tulistella" olla laina saamesta, jossa samaa tarkoittava verbi on "dolastallat"? Sana löytyy Pekka Sammallahden Saamelais-suomalais-saamelaisesta sanakirjasta (1993).