Tonttujen jouluyö -laulun sanat on tehnyt alunperin Afred Smedberg ja laulun on säveltänyt Vilhelm Sefve. Mutta kuka on tämä sanoituksen suomentaja V.Sihvo?…

Kysytty

Tonttujen jouluyö -laulun sanat on tehnyt alunperin Afred Smedberg ja laulun on säveltänyt Vilhelm Sefve. Mutta kuka on tämä sanoituksen suomentaja V.Sihvo? Milloin hän on elänyt? Vai onko nimi vain suomennos säveltäjän nimestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt V. tai T. Sihvosta tietoa mistään musiikin nimimerkki tai salanimi-luetteloista. Sen sijaan monessa lähteessä ilmoitetaan ettei Tonttujen jouluyön suomentajaa tunneta. Laulu julkaistiin alun perin Ruotsissa vuonna 1898 Jultomten-lastenlehdessä. Säveltäjä oli Vilhelm Sefve-Svensson. Joten onhan se mahdollista että suomentaja väännettiin ruotsalaissäveltäjän nimestä. Jos edelleen toivot asiasta tietoa voihan tämän kysymyksen laittaa koko Suomen kirjastot käsittävälle tieto-listalle. Itse en kyllä enää keksi mistä asiaa pystyisi selvittämään.

7 ääntä

Kommentit

Päivälehdestä löytyi ilmoitus, että neiti E. Nervander (Ellen varmaankin) on toimittanut vihkosen, jossa laululeikki on ollut suomeksi ja ruotsiksi.

Päivälehti, 07.12.1902, nro 285 A, s. 3
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/673823?page=3
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot