Tokion olympia-organisaatiosta on jo kaksi henkilöä erotettu (rasistisen vitsin ja koulukiusaamisen takia). Onko Suomessa ollut tapana "rangaista" tällä tavoin…

Kysytty

Tokion olympia-organisaatiosta on jo kaksi henkilöä erotettu (rasistisen vitsin ja koulukiusaamisen takia).
Onko Suomessa ollut tapana "rangaista" tällä tavoin ihmisiä? Tuntuu, että täällä painetaan kaikki villaisella...
Löytyisikö aiheesta tietoa jostain?

Vastaus

Vastattu

Myös Suomessa julkisten tapahtumien järjestäjätahot ovat purkaneet organisaationsa jäsenten työsopimuksia syrjinnän tai muun sopimattoman käytöksen takia. Esimerkiksi vuonna 2018 Pori Jazz -yhdistyksen hallitus irtisanoi silloiseksi tulevaksi toimitusjohtajakseen nimitetyn Aki Ruotsalan. Syynä irtisanomiseen oli Ruotsalan esittämät lausunnot, jotka olivat festivaalin arvojen vastaisia.

(Lähde: Keskisuomalaisen verkkouutinen 6.6.2018: https://www.ksml.fi/paikalliset/2434651)

Kuitenkin vastaavien asioiden käsittely Suomessa on todennäköisesti tapauskohtaista. Joitain asioita ei välttämättä tuoda julkisuuteen samalla tavalla kuin Tokion olympialaisten kaltaisten kansainvälisten suurtapahtumien järjestäjätahoon liittyviä kohuja.