Lapsi tekee tyhmyyksiä luokkakaverin yllyttämänä - kirjoja aiheesta?

Kysytty

Tokaluokkalaiseni on ajautunut tilanteeseen, missä tekee tyhmyyksiä luokkakaverin yllyttämänä.

Löytyisiköhän aiheeseen liittyviä lastenkirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ystävyyden ongelmakohtia, rohkeutta ja puolensa pitämistä voisi pohtia esimerkiksi näiden tunnetaitoja käsittelevien lastenkirjojen kautta:

Juusola, Mervi: Kuinka minusta tuli rohkea : opi tunnetaitoja (Otava, 2018)

Kirkkopelto, Katri: Molli ja kumma (Lasten Keskus, 2018)

Kirkkopelto, Katri: Piki (Lasten Keskus, 2016)

McDonald, Avril: Jukka Hukka ja hirveä harmi (PS-kustannus, 2018)

Noronen, Paula: Supermarsun rohkeuskirja (Tammi, 2018)

Mervi Juusola on kirjoittanut myös yhdessä aikuisen kanssa tutkittaviksi sopivia tunnetaitojen harjoituskirjoja. Minä en suostu kiusattavaksi! (Voimakirja, 2015) valmentaa tunnistamaan omat ja toisten tunteet, löytämään omat vahvuudet, erottamaan hyvät ja epäreilut ystävyyssuhteet sekä käyttäytymään jämäkästi, omista rajoista huolta pitäen. Hyvä minä! (Terapia- ja valmennuskeskus Helsingin Majakka, 2016) sisältää yli 100 värikästä harjoitusta, joiden kautta omat vahvuudet, tunteet, hyvä kaveruus ja puolensa pitämisen taito tulevat tutuksi.