Toivon saavani vastauksia kysymyksiini, jotka koskevat geenejä. Tai edes vinkkejä, mistä vastauksia voisi lähteä hakemaan vaikkapa tietokirjallisuudesta. Miksi…

Kysytty

Hei! Toivon saavani vastauksia kysymyksiini, jotka koskevat geenejä. Tai edes vinkkejä, mistä vastauksia voisi lähteä hakemaan vaikkapa tietokirjallisuudesta.
Miksi saman yksilön geenit eivät pysy samoina?
Vaikka vanhempien perimä pystyttäisiinkin selvittämään, ei voida varmuudella sanoa,
millainen perimä niiden jälkeläisillä on. Miksi?
Miksi täyssisarten ja jopa identtisten kaksostenkin perimä on erilainen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Geeneistä ja perinnöllisyydestä olevaa tietoa voit etsiä esimerkiksi näistä kirjoista:

Viranta-Kovanen, Suvi: Elämä. Ursa, 2010 (vastauksia kysymyksiisi: sivu 28 Elämä kehittyy - koko kappale)

Biologia. Geeni ja biotekniikka (Ulmanen, Tenhunen, Ylänne), WSOY, 2004 (vastauksia kysymyksiisi: s. 66-

Bios. 2, Solu ja perinnöllisyys (Happonen, Holopainen, Sotkas jne), WSOY, 2008 (vastauksia kysymyksiisi: luku 11 perinnöllisyys, s. 86-

Ulmanen, Ismo: Geeni, WSOY, 1995

Kääriäinen, Helena: Sinun geenit ja minun, WSOY, 2002

Kiehtovat geenit (toim. Maarit Jokela, Mirkka Oja-Leikas, Meri Rova), Duodecim, 2017

Nurse, Paul: Mitä on elämä? : viisi askelta biologian ymmärtämiseen, Otava, 2021

Rutherford, Adam: Lyhyt historia meistä kaikista : ihmiskunnan tarina geenien kertomana, Scandbook, 2019

Kuusi, Osmo: Geenitieto kuuluu kaikille, Sitra, 2001

Portin, Petter: Ne geenit,  ne geenit, Kirja-Aurora, 2006

Wright, Lawrence: Kaksoset: geenit, ympäristö ja identiteetin arvoitus, Tammi, 1998

Identtisten kaksosten perimä on aina sama (mm. Kiehtovat geenit, Duodecim, 2017 ja Kääriäinen, Helena: Sinun geenit ja minun (s. 27), WSOY, 2002), mutta ulkoisilla tekijöillä on suuri merkitys ihmisen kehityksessä kuten seuraavien linkkien takaa voit lukea:

https://seura.fi/ilmiot/tiede-ja-luonto/teknologia-mahdollistaa-kaksosuuteen-liittyvien-geenien-jaljittamisen-identtiset-kaksoset-eivat-ole-taysin-identtisia/

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksostutkimus

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/01/16/geenien-vai-ymparistotekijoiden-syyta

Liitetiedosto: SOSIAALILÄÄKETIETEELLINEN AIKAKAUSLEHTI 2008: 45 209–220 oleva artikkeli: Kaksos- ja perhetutkimukset geneettisten ja ympäristötekijöiden vaikutuksen arvioimisessa, kirjoittanut KarriI Silventoinen, Jaakko Kaprio

Aiheeseen liittyviä videoita:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/01/11/geeni-perinnollisen-tiedon-osanen

https://opetus.tv/biologia/bi5/geeni/