Toivoisin ajankohtaista tietoa Etelä-Koreasta suomeksi. Englanniksi löysin hyvät tietopaketit Culture shock! Korea: a survival guide to customs and etiquette…

Kysytty

Toivoisin ajankohtaista tietoa Etelä-Koreasta suomeksi. Englanniksi löysin hyvät tietopaketit Culture shock! Korea: a survival guide to customs and etiquette ja Learning to think Korean: a guide to living and working in Korea. Löytyisikö mitään vastaavaa suomen kielellä, tai kenties jonkun suomalaisen kootut kokemukset elämästä Etelä-Koreassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etelä-Koreasta eli Korean tasavallasta näyttää olevan valitettavasti hyvin niukasti tuoretta suomenkielistä tietokirjallisuutta. Oikeastaan ainoa kohtuullisen tuore teos on Märt Läänemetsin ”Etelä-Korea” (United Press Global), mutta se on vain 39-sivuinen ja enemmänkin lapsille suunnattu. Pohjois-Koreasta löytyy tietokirjallisuutta paljon runsaammin, arvatenkin, koska se on ollut maailmanpotliikassa niin vahvasti esillä.

Joitakin vanhempia kirjoja löytyy, mutta niistä osa käsittelee Etelä-Koreaa vain osittain:

Keltaisenmeren takana : elämää ja ilmiöitä Itä-Aasiassa / Ilmari Vesterinen (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2003)

Korea : kolme ovea tiikerin valtakuntaan / Ilmari Vesterinen, Juha Janhunen, Tauno-Olavi Huotari (Gaudeamus, 2000)

Korea kirja : tarinaa ja tietoa Korean niemimaalta / Juhani Lompolo (Orienta, 2002)

Tiikeriportti : Korean vimma voittaa maailma / Teppo Turkki (Edita, 2009)

Tunne Aasia / Juha Remes (WSOY, 1997)