Toivakassa kasvaa kai Suomen suurin mänty. Mistä sen luokse pääsee, ajo-ohjeita en saanut selville Toivakan nähtävyyssivuilta. Eli miten löytyy tämä mänty?

Kysytty

Toivakassa kasvaa kai Suomen suurin mänty. Mistä sen luokse pääsee, ajo-ohjeita en saanut selville Toivakan nähtävyyssivuilta. Eli miten löytyy tämä mänty?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Toivakan kunnan kotisivulla on otsikko KOETTAVAA. Sen alla on väliotsikko Suomen suurin havupuu. Siitä kerrotaan: "Toivakassa sijaitsee taivasta kohti kurottava 15 kuution mänty, joka on mitattu Suomen isoimmaksi havupuuksi." Karttaan ei linkki vastaushetkellä toimi.

https://www.toivakka.fi/matkailijalle/nae-koe

Toivakan Huikon kylän paikallishistoriassa "Huikko : Kauneinta Toivakkaa" (Huikon kyläseura, 1995) kerrotaan, että Toivakanlehto-nimisessä paikassa on nähtävyys "iso petäjä", joka on rauhoitettu. Tekstissä sanotaan, että mäntyä on käyty tervehtimässä ja valokuvaamassa toisenkin kerran. Männyn luo pääsi polkua pitkin Riihimäen, Rajalan ja Pihtijoen suunnasta. Googlen karttahaulla termeillä toivakka huikko riihimäki saadaan kartta, jossa näkyy ainakin Pihtijoki ja Riihimäki.

https://www.fonecta.fi/kartat/huikko%20riihim%C3%A4ki%20toivakka?lon=26…

Toivottavasti nähtävyys löytyy näillä hiukan hatarilla vinkeillä.