Toisinaan sanotaan jossain laskelmassa päädytyn mukavaan tasalukuun, mutta mitkä luvut oikeastaan ovat tasalukuja?

Kysytty

Toisinaan sanotaan jossain laskelmassa päädytyn mukavaan tasalukuun, mutta mitkä luvut oikeastaan ovat tasalukuja?

Ensimmäisenä mieleen tulee, että ainakin ne ovat kokonaislukuja, mutta tuskinpa kukaan päätyessään vaikkapa 7:ään on mielestään päätynyt "mukavaan" tasalukuun.

Entä tasakymmenet tai sadat? 10 ja 100 epäilemättä ovat monien mielestä tasalukuja, mutta myös 37490 ja 9148300 päättyvät nollaan ja kahteen nollaan, mutta niistä ei ehkä ihan ensimmäiseksi tule mieleen sana "tasaluku".

Olisivatkohan tasalukuja siis vain nolla ja ne itseisarvoltaan 9:ää isommat kokonaisluvut, joissa ainoastaan ensimmäinen numero on nollasta poikkeava? Tähän määritelmään siis itse päädyin, mutta mitään muuta määritelmää en ole löytänyt.

Vastaus

Vastattu

Lukuteorioita on monenlaisia ja sinun määritelmäsi kuulostaa aivan yhtä patevältä kuin muutkin.

Ihmiset yleensä pitävät enemmän parillisista kuin parittomista luvuista. Alex Bellosin artikkeli Wired lehdessä toukokuussa 2014 kertoo näin:"Would readers of Nineteen Eighty-Four have found Room 101 as chilling a location if George Orwell had instead named it Room 100? And would it have been so droll if Douglas Adams had decided that the answer to the ultimate question of life, the universe and everything was actually 43, instead of 42?" https://www.wired.co.uk/article/alex-bellos

Mukava tasaluku voisi siis olla esim. 6 tai 8.

Scientific American artikkelissa kesäkuussa 2014 Alex on listannut suosituimpia numeroita. Suosituimpien numeroiden prosenttiosuudet ovat hyvin pieniä, koska tutkimuksen laajuus oli niin valtava. "Firstly, the span of our number hug is huge: 1123 individual numbers from 30,025 submissions. There were votes for every whole number between 1 and 100, and 472 of the numbers between 1 and 1000. The lowest whole number that failed to pick up any votes was 110. Surely the world’s least-loved number?"

Miellyttävimpiä numeroita olivat 7, josta piti 9,7% tutkituista, numero 3 7,5% ja numero 8  6,7%. https://www.scientificamerican.com/article/most-popular-numbers-grapes-of-math/

Joillekin miellyttävin tasaluku saattaakin olla vaikkapa 7 tai 9.

Suunnittelijatkin ovat huomanneet numeroiden voiman ja sen, että erilaiset tasaluvutkin ovat eri lailla miellyttäviä. Canva-sivuston artikkelissa Why we respond emotionally to numbers: 7 ways to use the power of numbers in your designs on muutamia esimerkkejä. Esim. parittomat numerot mielletään maskuliinisiksi ja parilliset feminiinisiksi. Jos edellisessä artikkelissa todettiin, että 110 lienee vähiten suosittu kokonaisluku, niin tässä numero 10 merkitsee varmuutta, käytännöllisyyttä ja turvallisuutta, https://www.canva.com/learn/design-number/

5 ääntä

Kommentit