Toisen maailmansodan loppuvaiheessa Saksan ja Suomen yhteistyön päätyttyä suomalaisia merimiehiä otettiin kuulemma vangiksi Saksassa heidän ollessa noutamassa…

Kysytty

Toisen maailmansodan loppuvaiheessa Saksan ja Suomen yhteistyön päätyttyä suomalaisia merimiehiä otettiin kuulemma vangiksi Saksassa heidän ollessa noutamassa hiililastia. Miehet joutuivat kuulemma jollekin keskitysleirille. Miten heidän kävi? Mistä löytyisi tietoa näistä miehistä ja heidän kohtaloistaan? Seura-lehti (mahdollisesti) on kirjoittanut heistä jotakin 60- tai 70-luvulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oskar Reponen teki haastettelusarjan Nykyposti-lehteen (ilmeisesti 1979 tai 1980) suomalaisista keksitysleirivangeista.
Reposen kirja Kaasukammion varjossa (1980) on kahteen osaan jakaantuva dokumentti suomalaiskohtaloista saksalaisella keskitysleirillä. Suomalainen merimies Veijo Johansson joutui yhdessä työtovereidensa kanssa Stutthofin keskitysleirlle. Hän piti päiväkirjaa näkemästään. Reposen kirjan toisessa osassa on Veijo Johanssonin päiväkirja kuolemanleiriltä.

Kauko Raumonen on kirjoittanut muistelman Merien vapaudesta kuoleman porteille (1997), jossa hän kertoo, kuinka hänet internoitiin muiden merimiesten mukana Saksaan vankileirille. Kirjassa mainitaan ainakin Pölitzin keskitysleiri, joka oli Stutthofin keskitysleirin alaleiri.

Molemmat kirjat löytyvät Turun kaupunginkirjaston Vaski-tietokannasta http://www.turku.fi/vaski
Raumosen kirja kuuluu maakuntakokoelmaan, mutta Naantalin pääkirjaston nide on lainattava.
Nykyposti löytyy Turun yliopiston kirjastosta https://volter.linneanet.fi/

36 ääntä

Kommentit

minun vaarini oli näitä merimiehiä jotka saksan joukot otti kiinni v.1944 ja vei pahamaineiselle pölizin leirille. hän selviytyi sieltä ja kirjoitti muistelmat. julmaa luettavaa.

Kannattaa tutustua Lars Westerlundin toimittamiin teoksiin Kansallisarkiston kokoelmissa, löytyy uudempaa tutkimusta. Tai Pertti Rönkön kirjaan Aselevon maksumiehet.