Toimiko Kallion kirjasto kansalaissodan aikana vai oliko toiminnot suljettu?

Kysytty

Toimiko Kallion kirjasto kansalaissodan aikana vai oliko toiminnot suljettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kallion kirjasto oli kiinni sisällissodan ajan. Kirjastojen aukioloaikoja oli jo supistettu edellisen vuoden suurlakon aikana, ja ne olivat ilmeisesti auki vaihtelevasti siitä tammikuuhun 1918 asti. Kallion tilannetta vaikeutti vielä se, että sen tiloihin jouduttiin sijoittamaan yhteensä kahdeksan kansakoululuokkaa venäläisen sotaväen otettua haltuunsa Kallion kansakoulutalon.

Kirjastot suljettiin kirjastonhoitajan ja johtokunnan päätöksellä sen jälkeen, kun punaiset olivat ottaneet vallan Helsingissä tammikuun lopussa. Punaisten aikana vahtimestari piti ajoittain Rikhardinkadun pääkirjastoa auki ja antoi sieltä lainoja, mutta Kalliossa kirjastotoiminta lakkasi ilmeisesti täysin. Helsingin kaupunginkirjasto avattiin supistetuin aukioloajoin 22.4.1918, entisiin aukio-oloaikoihin palattiin syksyllä.

Hirn, Sven. Kansankirjastosta kaupunginkirjastoksi: Helsingin kaupunginkirjasto 1860 - 1940. Helsingin kaupunginkirjasto, 1998.