Toenperän kirjasto on lähdössä mukaan paikallisaineiston digitointiin. Yhtenä aineistokokonaisuutena haluaisimme Pekka Lipposen seikkailut e-muotoon. Pekka…

Kysytty

Toenperän kirjasto on lähdössä mukaan paikallisaineiston digitointiin. Yhtenä aineistokokonaisuutena haluaisimme Pekka Lipposen seikkailut e-muotoon.

Pekka Lipposen seikkailujen julkaisija on Kirja-Mono Oy Helsingistä. Oletan, että julkaisijaa ei enää ole. Kuinka toimitaan kadonneen julkaisijan tapauksessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pekka Lipposen seikkailuiden kirjoittaja eli Aarne Haapakoski (salanimellä Outsider, jota jossain vaiheessa käytettiin myös Haapakosken ja Seppo Tuiskun yhteisenä) kuoli vuonna 1962, joten hänen kirjalliset teoksensa vapautuvat tekijänoikeudellisesti vasta tammikuussa 2033. Ellei toisin voida osoittaa, Pekka Lippos -seikkailujen oikeudet ovat Haapakosken perikunnalla. Osa Lippos-tarinoista on kuitenkin edelleen elossa olevan Seppo Tuiskun kirjoittamia, joten tarkemmin selvittämättä ei voi tietää, kumpi oikeudet yksittäiseen tarinaan omistaa.

Kirja-Mono Oy:llä on todennäköisesti ollut vain painettujen kirjojen julkaisemisesta sopimus kirjoittajien kanssa, joten digitoinnin kohdalla täytyisi lähinnä selvittää mahdollisen grafiikan tekijöiden osuus. En kuitenkaan löytänyt netistä selkeää tietoa siitä, että kyseinen kustantamo olisi lopettanut toimintansa, mutta viranomaisrekistereistä sekin selvinnee. On teoriassa mahdollista, että kustantamolla on ollut ns. kaikenkattava sopimus, jolloin kustantamon edustajilla olisi oikeus myös päättää verkkolevityksestä.

Kaiken kaikkiaan pitäisin Toenperän kirjastolla edessään olevaa urakkaa kohtalaisen suurena, kun pitäisi sekä selvittää yksittäisten tarinoiden tekijä (Haapakoski vai Tuisku) ja sen jälkeen vielä pyytää lupa digitointiin.

Heikki Poroila
HelMet-kirjasto